UA-58390013-1

ALGEMEEN: OFF-SEASON PREPARATIONS

Het is tijd om jezelf nu toch écht een klopje op de schouder te geven. Alles wat je dit jaar hebt verwezenlijk is namelijk iets om trots op te zijn: je allereerste race, een onverwachte PR, een mijlpaal op wedstrijdgebied of wellicht gewoon het blijven volgen van je trainingsplan gedurende de drukke weken die je hebt gehad. Waarom juist nu dat schouderklopje? Simpel. Het na-zomeren is namelijk begonnen! Jouw grote wedstrijd heb je er wellicht allang opzitten of misschien staat die deze maand nog wel voor de deur. Hoe dan ook, het allerbeste van het Nederlandse weer is in ieder geval wél achter de rug. Best jammer.

Van ons mag je nu terugkijken op het seizoen. Pak al je trainingstijden en wedstrijdtijden er nog maar eens bij. Gingen er zaken uitzonderlijk goed of ben je teleurgesteld over specifieke onderdelen. Een beetje reflecteren is altijd wel goed. Waarom nu al? Omdat nu nog alles vers in je geheugen zit en over twee maanden deze herinneringen vastgevroren zijn op een plek waar de winter keihard heeft toegeslagen.

Pak gewoon wat rust nu (of na je grote doel later deze maand). Afhankelijk van je seizoen en inspanning is het niet direct aan te raden om maandenlang aan de toog/in bed te hangen. Maar een tijdelijke break is bij deze wel geadviseerd. Herstel even héél erg goed en focus je op zaken die wat hebben ‘geleden’ tijdens jouw sportieve seizoen. Je familie, vrienden, huisdieren of wellicht je spelcomputer voortgang. Ga lekker ‘voor de buis’ hangen zonder je schuldig te voelen. Je hebt het immers verdiend!

http://universe.byu.edu/wp-content/uploads/2012/11/lazy-man-freeze-frame.jpg

Als je dit al achter de rug hebt dan is het goed om weer in beweging te komen. Juist ja, beweging. Dus niet volle bak trainen! Waarom zou je trouwens, je hebt de afgelopen maanden toch al keihard getraind? Gebruik daarom deze resterende maanden van het jaar bij voorkeur voor het verkennen van andere disciplines/oefeningen die je fit houden maar waarvan je niet overtraind gaat raken. En overtraining ligt bij triathleten nogal snel op de loer.
Het doen van duathlons (mountainbike en hardlopen) wint snel aan terrein, evenals het ‘cross country’ hardlopen. Je racefiets blijven gebruiken is voor diehards. Op een nat wegdek met gladde dunne bandjes is vragen om problemen. Toch is het niet zo dat er geen mogelijkheden zijn om te bezig te blijven met je conditie en kracht (juist deze maanden lenen zich er perfect voor). Koop een turbo trainer of ga lekker de fitness in.

Maar wat helemaal terrein wint bij triathleten aan off-season inspanningen is het deelnemen van ‘klasjes’ in de sportschool. Yoga, Dansen of een HIIT. Buiten dat het hilarisch is om te doen is het buitengewoon goed voor je core. De basis waar alle kracht vandaan komt tijdens het nieuwe triathlonseizoen. Mocht jij als mannelijke lezer geen klein beetje vrouwelijke kant hebben dan kun je natuurlijk ook een krachttrainings-programma samenstellen.

Hoe dank ook: gefeliciteerd met het voltooide seizoen! Vele mooie wedstrijden zijn de afgelopen maanden de revue gepasseerd en vele mooie resultaten zijn bereikt. En voor de triathleten die nog even moeten: zet ‘m op!