UA-58390013-1

ALGEMEEN: WAAROM JIJ IN 2016 EEN IRONMAN 140.6 MOET DOEN

Waarom jij in 2016 een Ironman 140.6 (of andere full distance) wedstrijd MOET doen? Simpel. Het levert je zo enorm veel op. De investering zal je op alle fronten dubbel en dwars terugbetalen. Wij hebben voor jou 7 punten op een rijtje gezet om je te helpen die knoop door te hakken.

1. Omdat jij in 2016 in de vorm van je leven wilt zijn. Als je al een hele Ironman overweegt dan zul je ongetwijfeld al ooit een triathlon hebben gedaan (zo niet, dan moet je het tóch maar eens gaan doen). Maar als jij ooit al een 70.3 hebt gefinisht dan is de overstap naar de 140.6 wel te merken.

–          Als je dacht dat je voor de 70.3 al lang veel in het zwembad lag dan kun je nu je borst écht ‘nat maken’.
–          Al die uren op de fiets zullen je naar een ‘next level’ brengen.
–          Een halve marathon zal een trainingsrondje worden waar het voorheen nog je wedstrijdafstand was.

Wat al dat trainen je zeker gaat opleveren? Je verliest kilo’s aan vet, krijgt een mooi kleurtje van al dat sporten buiten en je gaat jezelf nog vele malen fitter voelen. Daarbij, en wellicht nog belangrijker, krijg je veel meel uithoudingsvermogen en je zult veel positiever ingesteld zijn.

2. Je kan gaan eten wat je wilt. Als jij meer dan 15u per week moet gaan trainen dan zal je dat ook gaan merken aan je metabolisme. Logisch eigenlijk. Dus heb jij zin in een lekkere pizza op zaterdag na je duurloop? Ga je gang en ‘vergrijp’ je aan die pizza. Kleine kanttekening: hoe gezonder je eet hoe beter je prestatie zal zijn. Ga er gerust vanuit dat je uitgaven aan groenten zal verdubbelen! Wat ook weer zal gaan betekenen dat je binnen een paar uur weer trek begint te krijgen.

3. Je van gewoontes gaat veranderen. Het trainen voor een hele Ironman (of andere 140.6 triathlon) vraagt om een nóg meer gedisciplineerde levensstijl, met als gevolg dat jij dus ook veel meer discipline zal gaan krijgen. Het vele trainen staat garant voor vroege schoonheidsslaapjes om vermoeidheid en blessures tegen te gaan. Jij gaat je minder bezig houden met ongezond voedsel omdat gezond voedsel simpelweg bijdraagt aan een betere prestatie. Je MOET dus haast wel gezond gaan eten. Het trainen voor een lange afstandstriathlon is gelijk de ideale mogelijkheid om te stoppen met roken en frequent drinken, of het verorberen van durum donor om 04.00u in de ochtend. Overall is triathlon dus een hele gezonde sport waar persoonlijke keuzes en prestatie hand in hand gaan.

4. Je maakt nieuwe gezonde en sportieve vrienden. Zo’n Ironman 140.6 trekt over het algemeen bijzondere individuen aan. Hoewel triathlon een enorm zelfstandige –en vaak egoïstische- sport is, is het aan te raden bij een triathlonclub te gaan wat een ideale broedplaats is voor nieuwe vriendschappen die bijdragen een jouw doel en manier van denken. Rustige duurlopen en vele kilometers fietsen is toch leuker met iemand erbij, daarbij zijn deze mensen ook vaak een perfecte motivatie in je trainingsdipje. Maar het grootste pluspunt, naast het maken van nieuwe vriendschappen, is dat zij (naast je vrienden en familie) precies begrijpen waarom jij bepaalde keuzes maakt.

5. Je mag nieuwe, fancy, kleding en accessoires gaan kopen. Omdat je met triathlon 3 sporten in 1 races vouwt is het onontkomelijk dat je veel en vaak nieuwe accessoires moet hebben. Voorbeeld: jouw ouwe stalen ros deed het wellicht prima op de korte afstand, zo’n lange afstandstriathlon vraagt toch om een wat meer ergonomisch en geavanceerde mobiele oplossing: de tri-bike. Het gaat een duur geintje worden (het heet overigens niet voor niets ‘duursport’) maar dit is je kans om carbon wielen, een aero bike en aero helm op de kop te tikken. Je gaat hierdoor niet alleen snellere tijden rijden maar het die snellere tijden gaan ook nog eens gepaard met veel meer comfort. En geloof ons, na het fietsen met ‘minder’ materiaal is een marathon hardlopen echt geen pretje.

6. Je mag –wat vaker- op vakantie. Of het nu in Nederland, België of een exotisch land is, het reizen naar plaats van bestemming voor jouw 140.6 triathlon is een hele ervaring op zich. Die lange afstandstriathlon is vaak een familieaangelegenheid dus het uitkiezen van een mooie en leuke bestemming is ook een super pluspunt voor jouw toeschouwers om mee te reizen met je. En als je dan de finish hebt weten te halen dan is zo’n mooie bestemming (als bijvoorbeeld Oostenrijk, Spanje, Thailand of Zuid Afrika) de ideale mogelijkheid om van een welverdiende,  ontspannen en unieke vakantie te gaan genieten.

7. Je hebt het recht om op te scheppen. De magische woorden ‘You are an IRONMAN’ als jij over de finishlijn stapt zijn onvergetelijk. Hiervoor heb je het gedaan! Het maakt de hele ervaring opeens realistisch en het doet je pijn en al die moeite in een klap wegvagen (tot het moment dat je naar huis moet lopen natuurlijk en ‘s ochtends op probeert te staan….). Atleten laten een tattoo zetten, dragen de eerste 3 weken hun finishershirt/jas of posten iedere dag iets op Facebook omtrent hun resultaat. Waar je ook voor kiest, Ironman ben je voor het leven (met alle gewoonten als gevolg). En het is aannemelijk dat je vanaf dit punt een nieuwe verslaving hebt.

 

bron: Active.com