UA-58390013-1

GEAR: DÉ HARDLOOPSCHOEN TRENDS VAN 2015

2015 is alweer 4 maanden onderweg maar het échte lekkere weer buiten moet nog komen. Daarom dat veel mensen nu pas hun keuze gaan maken voor een nieuwe schoen. Misschien is het handig dat je een aantal hardloopschoen trends in je overweging mee kan nemen?

1. Maximalise is groeiende.
Als jij denkt dat de ‘max-cushioning’-hype (maximale demping) zou verdwijnen na 2014, dat sla je de plank volledig mis. Zoals wij bij Tri-athlete een groot fan zijn van deze schoenen, zo bieden steeds meer merken dit soort type schoenen aan. Nu de Hoka One One, Altra Running en Skechers een enorm succes boeken met deze schoenen komen nu Salomon, Adidas, Nike, Pearl Izumi en Under Armour met hun eigen variant hierop.
Het woord ‘maximalisme’ klinkt nu niet echt bijzonder positief maar zoals een verkoper ons vertelde: “Je mag de schoenen noemen zoals je wilt alleen hardlopers willen gewoon een zachte, comfortabele schoen. Sterker nog, wie wilt er nu niet een lekkere comfortabele, schoen?” Daarom zal deze redelijke recent geïntroduceerde schoen voor altijd blijven.
Om jullie even een beeld te geven: Hoka, de marktleider in ‘maximalisme’, groeit ieder jaar met 500%.

 

2. Kleine merken worden groot.
Hoewel de 6 grootste merken de markt in 2015 blijven domineren, zullen er dit buitensportseizoen een hoop nieuwe ‘kleine’ merken hun intrede maken. Kleine merken die hele mooie producten uit de hoge hoed (gaan) toveren, waaronder: Zoot Sports, ON Running, Pearl Izumi en Scott Sports. Deze relatief kleine merken hebben een grote kans van slagen in de grote markt mits alle factoren meezitten. Criteria die voor dit jaar gesteld worden zijn: 1. Een steeds beter wordende schoen (in kwaliteit en look&feel). 2. Een goede support en levering (Hoka is bijvoorbeeld niet overal te koop). 3. Voldoende marketing/naamsbekendheid. 4. Goede adviseurs met voldoende kennis van deze merken en type schoenen. 5. Goede reviews op internet. 6. Alle fouten die bekende merken maken in een specifiek type schoen niet overnemen in de eigen schoen.

 

3. Grote merken blijven domineren.
Wat een fantastisch nieuwe producten blijven de grote merken toch eigenlijk ontwikkelen he? Om even een opsomming te maken…
1. Adidas komt keihard de loopmarkt opgerend met hun Boost middenzool (en veel succesvolle marathonlopers lopen hier al op inmiddels).
2. Asics was al jarenlang marktleider bij de gespecialiseerde loopschoendealer maar leek wat aandeel in te gaan leveren. De modellen
werden niet voldoende doorontwikkeld, Asics werd een stille slaper en andere grote merken vingen dat gemis op. Toch liggen er sinds eind 2014 weer volop mooie nieuwe producten ‘in de schappen’ die innovatief genoeg zijn.
3. New Balance: buiten dat de Sebastian Kienle (Ironman WK winnaar 2014) loper is op deze schoen weer dit merk zich razendsnel nóg groter te maken. Snelle, lichte en atletische schoenen bedienen een grote markt welke op zoek zijn naar de moderne designs. Er wordt met name veel verwacht van de Fresh Foam Zante en de Vazee Pace. Opgelet dus!
4. Met de Kinvara gooit Saucony hoge ogen bij onder andere trail running shoenen. De Triumph 12 en de Zaelot moeten de ‘gemiddelde’ loper gaan ondersteunen.
5. De grootste profiteur van het gemis van Asics is Brooks. Waarom? Happy-shiny-funny. Dus….
6. En dan hebben we natuurlijk nog Nike. En Nike is nog steeds… Nike. De grote sportmachine ontwikkeld, met behulp van  enorme kapitalen, de ene na de andere schoen. Met hun populaire FREE-lijn hebben ze een mooie omzet weten te draaien, nu is alle hoop gevestigd op de Air Zoom Pegasus 31 en de Air Zoom Elite7.

 

4. Skechers.
Een aantal jaar geleden kwam het grote nieuws dat Meb Keflezighi een deal tekende met Skechers. Iedereen reageerde met een smakelijk lach. Maar kijk wie er nu als laatste lacht…. Met Keflezighi (met zijn 39 nog steeds een toploper) en Kara Goucher heeft Skechers Performance de 2 meest interessante Amerikaanse duurlopers weten te strikken. Wij kennen Skechers vooral van ‘de lelijke schoen’. Inmiddels heeft het merk veel geïnvesteerd in een volwassen schoenenlijn en tekende het contracten met gerenommeerde hardloopevenementen. Of ze uberhaupt wel verkopen? Yes, Skechers heeft wereldwijd 900 eigen winkels en geniet van de wederverkoop via online kanalen. In 2015 wordt dus veel van ze verwacht.

 

5. Under Armour.
Een aantal nieuwe namen binnen de hardloopindustrie (Newton, Altra en Hoka) hebben bewezen van meerwaarde te zijn binnen deze sportmarkt, zeker deze merken die met innovaties aankwamen. Under Armour, een merk bekend vanwege deze innovaties, heeft een aantal misstappen in de begin jaren gemaakt maar inmiddels onder leiding van een professioneel team (Fritz Taylor; voorheen werkzaam geweest bij Nike, Brooks en Mizuno) een mooie marktpositie weten te veroveren. In januari 2015 wisten ze te overtuigen met de Speedform Gemini en daarom zijn we benieuwd naar wat er dit jaar nog vanuit Under Armour gaat komen.

6. Schoenmaterialen blijven zich ontwikkelen.
Nieuwe materialen en nieuwe schoen-fabricage-technieken spelen een steeds grotere rol in de performance aspecten van de hardloopschoen. Nieuwe middenzool-formules zijn in staat om de schoenen lichter, met meer demping en meer veerkrachtig te maken. Ondertussen zijn de bovenzijden van de schoenen doorontwikkeld met onder andere het gebruik van stretchmaterialen waardoor het meer support, flexibiliteit en comfort mag verwachten. Een schoen moet mooi, licht, snel en comfortabel zijn en de fabrikanten zijn gedwongen om hier ook in 2015 op door te blijven ‘borduren’.

 

7. Liefde op het eerste gezicht blijft cruciaal.
Onderzoeken blijven aantonen dat de kleur van de schoen één van de belangrijkste redenen is waarom hardlopers hun schoenen kopen. Pure waanzin. Toch kun je in 2015 een regenboog aan kleuren verwachten. Met onder andere laser-geprinte afbeeldingen op de bovenzijde, zijkanten en zolen zullen dit seizoen meer hardlopers gaan opvallen. Sommige fabrikanten kiezen nog steeds voor een conservatieve print op de schoenen echter prefereren de hardlopen dus veelal een mooi kleurenpallet op de schoenen. Klant is koning blijkbaar.

 

8. Grote ketens winnen terrein.
Met grote online aanbieders als Amazon en Futurumshop voelt de gespecialiseerde (lokale) verkoper de prik wel. Een hardloper die al een aantal jaar loopt weet precies welke schoen hij/zij prefereert dus deze persoon koopt de schoen online om kosten te besparen. Een beginnende hardloper gaat (vaak) eenmalig naar een lokale dealer voor advies en keert nooit weer terug. Oneerlijk: dat zeker. Maar scheelt het centen: in veel gevallen wel.  De grote dealers lachen heel hard in hun vuistje. Maar toch kán de lokale verkoper, door middel van lokale samenwerkingen met wedstrijden, het hoofd boven water houden: want niet iedere schoen is geschikt voor iedere voet! Die expertise is wél aanwezig bij de fysieke verkoper.