UA-58390013-1

Races: Klaar voor de start?

Je hebt van die mensen die op ieder sociaal media kanaal naar een vorm van bevestiging zoeken over hoe goed ze bezig zijn. Ze zoeken motivaties  vanuit een ander en niet vanuit zichzelf. Waarom?? Een greep uit wat reacties waarbij wij ons vraagtekens plaatsen of ze überhaupt wel klaar zijn voor een wedstrijd….. komt ie:

  • “Ik heb zojuist mijn nieuwe tri-bike opgehaald, let’s tri it out dit weekend!”
    Serieus? Dus jij gaat, zonder eerder op je tribike te hebben gezeten, direct een wedstrijd doen?
  • “Ik heb aankomend weekend mijn allereerste triathlon, ben benieuwd hoe het open water zwemmen zal gaan, heb namelijk nog nooit in het open water gezwommen. Iemand tips?”
    Ja, wedstrijd annuleren en eerst eens leren om te zwemmen in een vijver, meer of zee.
  • “Heb me zojuist ingeschreven voor mijn eerste halve Ironman. Super veel zin in. Heb nog ruim 3 maanden om te leren zwemmen.”
    Als je geen Pietertje heet dan komen wij graag bij je kijken wanneer je de zee induikt met nog 2500 andere zwemmers!

Even serieus, voor jullie lijkt het logisch maar voor een groot aantal atleten niet. We mogen natuurlijk gerust onderscheid maken tussen recreatief en competitief maar dat een triathlon een aanslag is op je fysiek dat hoeven wij je niet meer te vertellen, misschien wel hen (dus delen mag 😉 ).

Wees een verstandige triathleet. Gebruik je gezonde verstand. Als jij niet weet hoe je moet zwemmen gedurende een triathlon dan zijn zwemlessen en een seizoen met 1/8 of ¼ wedstrijden veel verstandig. Owja, en voor je allereerste race hoef je echt niet direct een gloednieuwe fiets te kopen.

Ben gewoon eerlijk tegen jezelf. Het is misschien wel ontzettend stoer om tegen je vrienden te zeggen dat je deelneemt aan het EK Ironman in Wiesbaden maar als je nog nooit een trainingsschema hebt gevolgd dan is deelnemen aan Europa’s zwaarste 70.3 misschien niet het meest intelligente idee dat uit je gekomen is. Wees realistisch in hoe fit je bent en pas daar je verwachtingen op aan.

Beoordeel je basis. Dat je ooit een (halve) marathon hebt gelopen hoeft niet te betekenen dat je direct kan deelnemen in Kona. Met andere woorden: nieuwe triathleten plannen grote afstanden vaak op een té korte termijn. Zorg dat je traint om in de basis sterk te worden in alle drie de sporten en kijk dan pas verder. Het is leuker om héél sterk te zijn op een kwart afstand dan als laatste over de streep te komen bij een halve triathlon.

Respecteer de race. Ieder afzonderlijke wedstrijd verdient zijn eigen speciale niveau van respect. Wat wij bedoelen? Als jij klaarstaat bij het zwemonderdeel dan moet je vertrouwen en respect hebben in de race en laten zien hoe hard jij getraind hebt. Het maakt niet uit hoe lang de triathlon is in afstand, het gaat erom hoe jij de race voltooid.

Dus ben jij klaar voor de start?

Referentie.