UA-58390013-1

REVIEW: POWERFOODBAR

Wij bij Tri-athlete zijn lui. Niet als het gaat om sporten, wél als het gaat om ideeën op te doen om gevarieerd én gezond te eten. Wij kunnen wel zeggen dat jij bijvoorbeeld superveel langzame koolhydraten moet eten maar geen idee waar het inzit, wat het met je doet, waarvoor je het moet innemen en waarin je het kan verwerken in je maaltijd. PRECIES de reden waarom wij in een ver verleden “Carmen de voedingsdeskundige” hebben benaderd die ons hielp (en helpt) bij het samenstellen van voedingsschema’s in aanloop naar een triathlon. Carmen is onder andere actief als lifestyle coach op het gebied van sport & voeding.

Carmen

Hoi Carmen. Draai eens om!

Super handig, gewoon iemand die onze maaltijden altijd eerst zelf uitprobeert, op papier zet en op maat gemaakt aan ons aanlevert. Het enige wat wij dan nog hoeven doen is met dat uitgeprinte lijstje naar de supermarkt gaan, aan de vakkenvuller vragen of hij/zij het wil pakken omdat jij slechtziend bent en daarna het gerecht te maken. Tsja, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Het moge duidelijk zijn dat wij duursporters een extra behoefte hebben aan krachtvoeding om aan te sterken na het sporten maar ook om voldoende energie aan te spreken tijdens het sporten. Na het sporten wordt geadviseerd om voldoende vitamine A te nuttigen (eiwitten, vis, groenten en fruit) voor het herstel van je spieren, maar wat eet je dan daarvoor? Het is belangrijk om het zuurstofgehalte in je spieren op peil te houden. Hiervoor heb je ijzer (vitamine E) nodig. Dit haal je o.a. uit noten en olie.

Speciaal voor jullie heeft Carmen een puik recept samengesteld wat je als tussendoortje kan snacken of als powerfoodbar kan nuttigen voor je training. Gezond eten moet natuurlijk ook lekker zijn! Ohja, en in ons geval nog véél belangrijker; een recept moeten vooral makkelijk te maken zijn. Wel zo handig als je liever sport dan in de keuken staat.

Hierbij Carmen’s recept (en dit is één van onze favorieten!!) “TAHIN DADEL REPEN”.

Benodigdheden:
Medjoul dadels
Walnoten
Tahinpasta
Pompoenpitten
Kokosrasp

ingredienten

Stappenplan:
– Koop b.v. 500 gram Medjoul dadels op de markt. De dadels zitten vol ijzer en dat hebben we dus nodig. Ze zijn ook heerlijk om zo los uit de hand te eten of als ontbijt in een bak (soja) yoghurt met honing, blauwe bessen, walnoten en banaan.

– Snij de dadels over de lengte door de helft en verwijder de pit en eventueel het ‘kopje’ van de pit. Voor 1 reep: plak 3 helften aan elkaar vast door de bovenkant eenvoudig op de onderkant van de andere dadel te drukken. Gebruik de buitenkant van de dadel als onderkant.

– Pak een deegroller en laat de walnoten zien wie de baas is. Plak vervolgens deze stukjes walnoot in de binnenkant van de dadel.

geen woorden maar dadels

– Bestrijk de bovenkant van de dadel (met daarin dus de ingedrukte walnoten) daarna met een Tahinpasta naar keuze. Tahinpasta is een gezonde pindakaas variant maar dan duurder, vol met goede oliën en vetten. Duurder ja. Je hebt er verschillende smaken in bij de Ecostore ofzo. Persoonlijk vind ik de zonnebloem, cashew of amandelvariant het lekkerste. Pindakaas kan natuurlijk ook altijd.

tahinmeuk

– Druk de pompoenpitten daarna in de tahinpasta en bestrooi met kokosrasp. Hiervoor gebruik ik een zakje kokosrasp van de Ecostore, ofzo. Deze is vaak net iets duurder maar de kokosrasp smaakt veel beter en verser dan uit de meeste supermarkten. Je kan natuurlijk ook verse kokos raspen alleen dat is veel meer werk. En Carmen kent ons. Wij zijn en blijven luie triathleten. Niet meer energie verbruiken dan nodig is.

lekkernijen

Viola! Je reep is klaar! Je kan hier dus ook verschillende varianten in maken door te variëren met verschillende pasta’s, honing toe te voegen of de walnoten te vervangen door pecannoten, bruine amandelen, hazelnoten, zonnebloempitten, etc. Bewaar de repen in de koelkast tot 5 dagen in een transparante folie.

voila!

Serieus. Carmen kauwt je figuurlijk een recept voor. Het minste wat je nu kan zijn is ons (voor het publiceren) en Carmen (voor het meedenken) eeuwig dankbaar zijn. Wil je meer van dit soort powerfoods of prettige sportieve maaltijden vinden dan kun je je eens laten inspireren op haar website So-Cee. Nog beter, benader haar gewoon eens voor voedingshulp. Het is haar werk dus ze weet het sowieso beter dan jij.

Carmen's Recept