UA-58390013-1

REVIEW: RED BULL & TRIATHLON

Met de sponsoring van onder andere Sebastian Kienle, Daniela Ryf & Team4Talent heeft Red Bull een aantal serieuze stappen in de extreme duursport gezet. Toch voelt het allemaal wat raar aan dat een mierzoet tienerdrankje, met ‘cool’ imago, gelieerd wordt aan een sport waarbij juist de voeding zo gewichtig is.

Red Bull is cool en staat met name bekend om de sponsoring in de extreme sporten: een eigen F1 team, een voetbalclub, Felix Baumgartner die op kosten van Red Bull een vrije val maakte vanuit de stratosfeer, een eigen cliffdiving-/vliegtuigw-/snowboard- en skateboard evenement en talloze individuele topsporters zijn slechts een selectie van de te gekke marketingkanalen voor het drankje. Met andere woorden: wanneer jij iets extreems kan dan kun je gerust bij Red Bull aankloppen.

kienle red bull

Maar is Red Bull nu eigenlijk, buiten dat het een fantastisch imago bezit, wel zo goed voor ons als wij denken?

In essentie geven energie drankjes jou een boost wanneer jij je slaperig voelt. Red Bull claimt dat het een energie drank heeft dat je energie huishouding en focus bevordert. Toch zijn er meerdere dranken die dat kunnen claimen: cola, suikervrije drankjes, koffie en thee. Op zich niets mis dus met het idee dat er vloeibare producten zijn die je energie en focus op peil houden middels de –voornamelijk- cafeïne, aminozuren, taurine en vitamine B. Toch is het goed de weten dat het wel risico’s en side effects (welk product tegenwoordig niet) kan meebrengen waar je van op de hoogte moet zijn.

Invloed op gewicht.
Dat 1/3 van de wereldbevolking uit zijn broek scheurt is over het algemeen bekend, en dat je meer calorieën moet verbranden -dan dat je inneemt- om af te vallen dat weten we ook wel. Maar dat een blikje Red Bull 45 kcal bevat en 11g suiker weet dan weer niet iedereen (tenzij je altijd en overal de etikettering van leest). Met name suikers zijn simpele koolhydraten die jou niet voorzien in vitaminen en mineralen, en het teveel innemen hiervan zorgt ervoor dat jij mogelijk niet gaat voldoen aan je dagelijkse portie voedingsstoffen met als gevolg: toename in gewicht.

Insomnia.
Zoals eerder aangehaald is cafeïne het hoofdbestanddeel van Red Bull. Maar cafeïne zit ook in koffie, thee en chocolade. Eigenlijk voegen fabrikanten die cafeïne aan nagenoeg ieder product toe mede door het stimulerende effect.  Er wordt door Red Bull gesteld dat cafeïne de mentale focus, concentratie en alertheid bevorderd. KidsHealth.org heeft daar onderzoek naar gedaan en wat Red Bull aanduid is correct, sterker nog  die effecten blijven gemiddeld 6 uur in je zenuwsysteem hangen. Dus denk jij na het avondeten op je gemak een blikje Red Bull te drinken dan besef je dat slapeloosheid kan opduiken!

Gebit.
Met zoveel suiker is er 1 iemand op de wereld die blij is: je tandarts. Je kan dat euforische gevoel van de tandarts natuurlijk voorkomen door een rietje te gebruiken maar of je blij wordt van het opgeblazen gevoel hierdoor is een andere vraag.

Verslaving.
Wanneer je het gevoel krijgt dat bijvoorbeeld Red Bull een positieve invloed heeft op je alertheid dan ligt verslaving op de loer. De kans dat jij wat vaker zo’n blikje tot je neemt groeit, evenals alle side effects die wij in dit artikel noemen.

En zo rollen we richting een eind oordeel over Red Bull. We hebben de negatieve kanten nu benoemd maar overal is Red Bull een relatief onschuldig drankje (in vergelijking met veel andere producten). De meeste gevaarlijke stof is dus cafeïne, maar gezien het feit dat enorm veel producten deze stof bevatten is het te ‘verwaarlozen’.

Topsporters die momenteel gesponsord worden drinken graag een blikje vlak voor de wedstrijd maar zijn nog nooit betrapt door anti-doping agentschappen op negatieve invloeden (of positieve, hoe je het ook wilt noemen). Dus wat let jou?