UA-58390013-1

TRAINING: DRINK & RUN

Drinken & hardlopen. Wat ons betreft onpraktisch. Maar helaas zijn dit soort combinaties wel erg noodzakelijk. Een korte afstand (tot 10k) is in principe nog wel toe doen zonder een beker water, maar ga je langere afstanden lopen dan adviseren wij, en diverse medisch wetenschappers, om toch een aantal bekers tot je te nemen. Even terugkomend om dat onpraktische element… Wel eens geprobeerd om met bijvoorbeeld 14 km/h een beker aan te pakken en te drinken in datzelfde tempo? Je bent een topatleet als het je zonder waterverspilling en verslikking lukt hoor!

Daarom: van ons, voor jou. De Tri-athlete.nl drinktips:

Inknijpen. Die bekertjes zijn vaak van een onmogelijk formaat wat ervoor zorgt dat de gehele inhoud tijdens het drinken tegen je voorhoofd aan klotst. Onze tip: probeer het bekertje wat in te knijpen en maak er een soort drinktuitje van.

Lopen. Waarom zo hard blijven lopen als je lichaam vocht moet hebben? We hebben je toch al uitgelegd dat hardlopen en drinken niet praktisch is? Daarom…. Onze tip: loop bij een lange afstand rustig door de aid station en drink het water rustig op. Het scheelt je luttele seconden. Daarbij, de man met de hamer 5km voor de finish gaat je sowieso meer tijdsverlies bezorgen.

Nippen. Ook altijd zo’n ‘vol gevoel’ wanneer je hebt gedronken en het hardlopen weer hebt opgepakt? Onze tip: lekker nippen. Kleine slokjes voorkomen dat volle gevoel en het is lekker om een aantal maal een frisse spoeling door je mond te krijgen.

Kleine passen. Haha. Wij zien het helemaal voor ons. Jij met je übergrote passen door die aid station doen alsof je op de halve marathon daarmee 10min tijdswinst kan behalen. Hou…aub…op met die fabel. Onze tip: als jij zo lekker wil blijven rennen probeer dan je pas te verkorten, je kadans te vergroten en je omhoog-omlaag beweging te beperken.

Flesjes. Okay dit is wat onze betreft een modeflater tijdens het hardlopen maar goed, we gaan er maar op in. Als jij blijft worstelen met die irritante bekertjes dan neem je toch lekker een fuel belt? Zo’n riem met daaraan flesjes voor wat vloeibaars. Onze tip: vul een aantal flesjes met water en vul er een aantal met energie gelletjes.

Linker hand. Kom je aangelopen moet je potver in een rij staan wachten om een bekertje aan te nemen. Onze tip: oefen met het aannemen van bekertjes met links. Want wanneer er aan de andere kant van de straat ook een bevoorrading staat ben jij de winnaar!