UA-58390013-1

TRAINING: Hardlopen is saai. Of juist niet.

Het maakt helemaal niets uit hoeveel liefde je hebt voor het hardlopen er zijn nu eenmaal dagen dat je gewoon niet vooruit te duwen bent.
Vermoeidheid, totaal afgebrand van je werk thuiskomen of wellicht gefrustreerd zijn; het zijn allemaal aanleidingen om je hardloopschoenen vakkundig te verwijderen uit je leven. Het klopt dat routine je helpt consistent te blijven, maar zo af en toe een knuppel in het ‘hardloop-hoenderhok’ gooien zal je helpen de sleur te doorbreken. Hardlopen is saai. Of juist niet. Wij lopen, naar aanleiding van een lezersvraag, 5 eenvoudige manieren door die jou gaan helpen:

1. Een andere omgeving
Even serieus, loop jij nagenoeg altijd dezelfde route? WHY! Lopen geeft je zoveel vrijheid, dus waarom zou je als semi-autist altijd hetzelfde blokkie om willen doen? Loop je vaak in de binnenstad? Ga eens richting bos of duin. Even een andere ondergrond, lekker zacht zelfs. Dat asfalt heeft dusdanig veel impact op je botten en spieren dat ze het vast wel zullen toejuichen. Daarbij, hardlopen tussen de bomen met een lekker gezond & fris windje zal je goed doen! Owja, zou het bijna vergeten, maar je zult je nu eens te meer moeten focussen op de ondergrond, want het terrein is veel technischer. Bijkomend voordeel is dan ook gelijk dat je geen notie hebt van afstand.

Wat zeg je? Je bent een trail runner? Ook prima. Hit the road Jack, of treadmill. Even geen technische uitdagingen maar gewoon een snelle ondergrond. Is ook wel eens lekker hoor!

2. Alleen is ook maar alleen.
Okay we zijn het wel met je eens dat wanneer je alleen loopt je lekker in je eigen gedachten verzonken kan zijn. Maar het kan ook een enorme aanslag op je motivatie zijn. Daarom is het hardlopen met een vriend/vriendin/kennis/overbuurman/minnares of loopgroep sterk aan te raden van tijd tot tijd.

Als je samenloopt dan vliegt de tijd/afstand voorbij en je kan samen nieuwe looproutes uitvinden. Daarbij is het een extra stimulans om te trainen wanneer je een tijd hebt afgesproken met je looppartner; je kan er écht niet meer onderuit!

Lijkt het je interessant om eens met een loopgroep op pad te gaan dan kan je kiezen voor een loopvereniging bij je in de buurt. Extra leuk is het ook om af en toe deel te nemen aan een pop-up trainingsrun. Hiervoor kun je onze Facebookpagina in de gaten houden!

3. Stel je doel een beetje bij.
Je leest het goed. Iedere week een zelfde loopschema maakt een robot van je. Ga eens een training doen die niets met snelheid of afstand te maken heeft. Ow je wilt dat we voorbeelden noemen (dat zegt al genoeg over hoe robot-achtig je inmiddels bent…)?
-Loop eens naar een bepaalde plek toe waar je normaal nooit heen zou lopen.
-Maak eens een korte termijn doel om je sneller en fitter te maken.
-Ga eens naar het bos om daar een trimloop te doen. Hardlopen met  krachtoefeningen is leuker dat je denkt.


4. Racen!
Als je lange afstandsloper bent dan zul jij wat vaker in een hardloopsleur terecht komen. In dat geval zou je eens in de zoveel tijd een 5km hardloopwedstrijd kunnen lopen. Het doorbreekt je sleur en je zal er competitieve neigingen van krijgen.


5. Plug in….
Soms is het vermoeiend om altijd maar te blijven voldoen aan dat vooraf gestelde tempo wanneer het bijvoorbeeld waait. Om een sleurfeest te voorkomen zou je eens een HRM (heart-rate monitor) of GPS om kunnen doen om eens te zien waar de winst te behalen valt. Meten is weten!

Je kan er ook voor kiezen om eens met muziek te lopen, lekker joh op ritme die 10/15/20km overbruggen! Wil je trouwens in dat geval wel een beetje letten op mede weggebruikers? Merci.

Aha je gebruikt bovenstaande plug in tips al. Dan wees eens wat minder slaafs, gooi die technologie terug op tafel en ga eens op gevoel lopen. Je zult merken dat dit wat ongemakkelijk is maar diezelfde ronde als je altijd loopt zal nu héél anders worden. Wellicht loop je deze nu harder omdat de nummertjes op je gps-horloge je geen informatie meer geven maar je hoofd wel!

Kortom Genieten mag van tijd tot tijd heus wel hoor J. Sporten moet je stress vrij en gelukkig maken. Is dat nu niet het geval? Mail ons voor tips of check tri-athlete.nl van tijd tot tijd.