UA-58390013-1

TRAINING: Heuveltje op, heuveltje af

Als het op trainen aankomt houden wij triathleten van allerlei soorten data. Ga maar na, je hebt je hartslag, je RPM, je stroke-rate, je snelheid, je cadans en ga zo nog maar even door. Vele beginnende triathleten die zien door de vele bomen simpelweg het bos niet meer. Maar wat wel als een paal boven water blijft staan, is dat wat van oudsher goed was om te trainen, dat nog steeds zo is. Enfin, een lang verhaal kort: verhoog je hardloopsnelheid door te trainen in de heuvels. Dit wordt ook nog eens onderstreept door recentelijke onderzoeksresultaten uit Nieuw Zeeland.

Tijdens dit onderzoek zijn goed getrainde hardlopers ingedeeld in 5 verschillende groepen met ieder 5 verschillende uphill interval schema’s. Om de basis conditie en snelheid te meten hebben alle hardlopers een 5km time trial af moeten leggen. Na 6 weken trainen met de uphill setjes waren de resultaten indrukwekkend te noemen, zo was er over de gehele groep een vooruitgang van 2% te meten. Goed, ik hoor je malen, wat is nu 2%, dat is toch zo’n 25 seconden op een 5k bij een snelheid van 15 km/u. Das niet mis dus op zo’n korte afstand!

Daarnaast brengt het louter voordelen met zich mee, zelfs als jouw race zich op vlak terrein begeeft, want zo ervaar je de race makkelijker en heb je natuurlijk minder weerstand. Het geeft je een vliegend gevoel! Heuvel trainingen zijn essentieel in heuvelachtige triathlons voor parcours’ zoals bijvoorbeeld de Alpe d’Huez of zelfs de Ironman in Wiesbaden. Het is de perfecte manier om kracht in je benen te ontwikkelen waar je ook wat aan hebt voor het fietsen. Power in je kuiten, waarbij je ook je uithoudingsvermogen van een goede basis voorziet.

Een atleet die 1 a 2 keer een lekker hill trainingkje inbouwt wordt nu eenmaal sterker, maar zorg er wel voor dat je de afstand langzaamaan opbouwt. En denk eraan, wissel ook lekker af he. Dus de ene keer lekker snelle intervals en de andere keer wat meer duur. Veel plezier!