UA-58390013-1

TRAINING & RACES: Het gebruik van sportgadgets

Eerder hebben we een artikel aangehaald op Facebook wat ging over een uitspraak van Chris McCormack. Hij suggereerde dat het goed is om met regelmaat zonder sportgadgets te trainen. Puur op het gevoel. Leer je lichaam kennen en laat je niet altijd leiden door de moderne technologie. Maar kan je dat nu wel zo stellen? Of zijn triathlon gadgets wel degelijk een waardevolle toevoeging op je trainingen. Wij nemen het gebruik van GPS horloges, power meters en HRM’s (heart rate monitoren) mee in deze overweging.

In het geval van triathlon sportgadgets
De meest simpele reden waarom je objectieve meters, zoals HRM of powermeters, zou moeten moeten gebruiken is om je training ‘nauwkeurig’ te kunnen monitoren. Want, wanneer je zonder dit soort sportgadgets gaat trainen bestaat de kans dat je veel te hard gaat terwijl je je voorgenomen had om bijvoorbeeld een rustige duurloop te gaan doen. Overigens, dat gebeurd bij het gros van de duursporters, dus je bent niet de enige. Dit stelt de freelance schrijver en ervaren multisporter Nik Cook.

Eigenlijk wil Nik Cook hiermee aangeven dat wanneer je gedwongen wordt om een rustige training af te werken je zonder gadgets niet in staat bent om je fysieke parameters goed te kunnen monitoren. Je bent dus niet effectief bezig om je lichaam door te trainen maar in plaats daarvan je lichaam wellicht over te trainen en richting blessures gaat. Fair enough zullen we maar zeggen.

Aan de andere kant kun je bij een harde workout ook niet meten hoe hard nu dat harde trainen werkelijk is. Loop je wel die pace die je zou moeten lopen, is je hartslag wel in de te prefereren zone. Je eindigt dan een beetje in een grijs gebied waarvan je niet weet of je nu werkelijk effectief traint en of, wellicht, het geen kansloze training was.

Toch is er een kant in ons als multisporters dat wij graag de vrijheid willen van gewoon ontspannen zwemmen, fietsen en lopen. Gewoon voor de lol, zonder behulp van technische hulpmiddelen. En eigenlijk is er ook geen reden om dat níet te doen.
data analyseren
Maar, wanneer jij dus wilt groeien binnen je sport, en je training vooruitstrevend moet zijn, dan kun je niet zonder sportgadgets. Meten is weten. Zo simpel kan het zijn. Sommige sporters trainen zo hard dat ze veel te ver en diep gaan. Hun lichaam uitputten en eigenlijk snel overtrained raken zonder dat ze er notie van hebben. Aan de andere kant kun je een hoop meten maar als je weinig tot niets met deze info doet of eigenlijk niet weet wat je er mee moet doen dan is het gebruik van dit soort producten ook overbodig.

We hebben allemaal maar 24 uur op een dag. In die 24 uur moet je werk, familie en trainen combineren. Dan is het handig om zo effectief mogelijk te trainen, toch? Zonder data en gegevens over je trainingen ga je raden, en nagenoeg altijd raden wij verkeerd. Met deze informatie, en het beetje kennis wat we ervan hebben, hebben we de garantie dat iedere borstcrawlslag, iedere pedaalrotatie en iedere stap tijdens het hardlopen je sneller gaat maken.

Zo tot zover het pleidooi waarom je wél gebruik moet maken van sportgadgets.

Waarom juist géén sportgadgets
Ook al worden GPS horloges en andere vernuftigheden steeds meer betaalbaar en kun je ze overal verkrijgen, is er nog steeds het sterke geloof in het trainen en racen ‘op gevoel’. Althans, af en toe, aldus sportwetenschapper en coach Andy Blow en Chris McCormack.

Als je triathlon gadgets niet spaarzaam gebruik dan gaan deze tools je trainingen domineren. Ze leiden je af van de basis van het sporten: het plezier. En het kan je zelfs tegenhouden in een beter resultaat tijdens een wedstrijd. Het gevaar ligt hem in wanneer sporters geobsedeerd worden door de objectieve statistieken die uitgespuwd worden door hun apparaten. Deze groep sporters raakt het zicht kwijt op de importantie van het luisteren naar het lichaam. Hoe het lichaam zich daadwerkelijk voelt zodat zij de training(-en) daar wellicht op aan kunnen passen. Wij zijn geen robots he!

lekker hardlopen
Iedereen kan het volgende beamen: aan het eind van de training/race is je gevoel de beste graadmeter die er is. Het geeft je aan hoeveel harder je wellicht nog door had kunnen gaan en zeker na jaren van training leer jij je lichaam ook beter kennen.

Gadgets, op het eerste oogopslag, vertellen je enkel wat je lichaam aan het doen is, maar het kan simpelweg niet die kleine fysieke nuances meten in een mega complex systeem als je lichaam. Deze gadgets kunnen je dus andere gegevens verstrekken die niet overeenkomen met hoe je lichaam nu daadwerkelijk in elkaar steekt en functioneert.

Maar het allerbelangrijkste is dat ze (lees: gadgets) afleiden van de focus  op interne signalen. Je leert niet te vertrouwen op je instinct. Dit maakt nu ook precies het verschil tussen succes en falen wanneer je aan het racen bent.

Maar begrijp ons niet verkeerd. Er is tijd en plaats voor het gebruik en de toepassingen van technologie om progressie in je trainingen te boeken. Neem bijvoorbeeld een periodieke fitness test. Ga een interval doen mét gadgets en zonder gadgets en het zal je veel inzage geven over wat voor progressie je hebt doormaakt. Maar ook al zijn het slimme en doordachte apparaatjes, het is nooit zo verhelderend als je eigen grijze hersenmassa.

Leer luisteren naar je lichaam!

n.b Overigens binnenkort voor de gadget liefhebbers onze review voor de Polar V800!