UA-58390013-1

TRAINING: Ultralopers & Triathleten

Weet je wat helden zijn? Ultralopers en Full distance triathleten. Dát zijn pas helden. Waarom? Dit zijn mentaal de allersterkste. Dus niet van die Uri Geller-wannabe’s maar gewoon écht mentaal doorgewinterde diehards.

http://trailrunningaustralia.com/wordpress2/wp-content/uploads/2012/11/Shona-Stephenson-GNW100s-ultra-runner-trail-running-Australia-B.jpg

De gedachte alleen al dat je een ultramarathon of triathlon gaat doen kan lekker ontmoedigend zijn. Hoe hard je ook hebt getraind het is té gemakkelijk om energie te vergooien aan fouten gedurende je race. Die resulteren in een DNF. Of een blessure. Deze bikkels zijn mentaal zo sterk geworden door ervaring. Zij weten als geen ander wat je juist wél moet doen en juist níet moet doen. Wat jij met deze samengestelde lijst wilt doen moet je zelf weten.

— GA vaak en vroeg eten. Iedereen die het weet, maar niemand die het doet. Dat lichaam van je is de hele dag op volle toeren energie in die oven aan het werpen. Als je niet gestrekt over de finish gedragen wilt worden dan is tijdig je energie aanvullen sterk aan te raden.

— GA stevige wandelsessies houden in een vroeg proces van je training. Wedden dat jij hiervan nog niet op de hoogte was! Die stevige heuvelachtige wandelingen maken dat je een behoudende start kan hebben. Je versterkt je spieren en je lichaam raakt bekend explosieve inspanning. Voelt het eerste deel van je race comfortabel? Aan jou de keus om de intensiteit omhoog te gooien in deel 2.

— GA in al je trainingsarbeid geloven. Je hebt er hard genoeg voor gewerkt dus dan ben je e rook klaar voor!

— GA er vanuit dat er iets misgaat gedurende de race. Hoe perfect je trainingen ook waren dit is the real deal! Ultramarathons en triathlons is gemaakt voor machines maar wordt uitgevoerd door mensen. Rare dingen kunnen in de laatste kilometers ontpoppen. Als je accepteert dat er iets misgaat dan ben je mentaal ook scherp genoeg om een oplossing te bedenken.

— GA de aankomende wedstrijd NIET over analyseren. Het is natuurlijk belangrijk dat je de basis kent van het parcours/de race maar om jezelf nu te focussen op ieder klein detail levert enkel teveel stress op. Zwemmen, fietsen en hardlopen zijn heel simpel Houd het dan ook simpel.

— GA met voldoende calorieën en koolhydraten in je lijf richting de start. Als jij alleen maar korte wedstrijden gewend bent dan zal je niet vaak en veel eten voor een wedstrijd, maar jij gaat nu een ‘grote mensen ding’ doen. Ieder beetje energie gaat nu tellen.

— GA NIET op aid stations vertrouwen. Die aid stations zijn prima als ‘back-up’ maar ga los op je eigen voeding. Het laatste wat jij wilt is sporten met voeding waar je lichaam niet bekend mee is. Geloof ons maar.

— GA NIET overdenken. Jij weet hoe je moet hardlopen. Doe dat! Blijf denken aan je inspanning, voeding en vocht en je gaat het halen.

— GA NIET een mietje zijn. Zo’n Ultraloop of triathlon is bedacht om wat extreems te doen. Dat wilde je toch? Als je toch een mietje dreigt te worden (en stiekem weten we allemaal dat we het hoe-dan-ook zwaar krijgen tijdens een race) denk terug aan je trainingen, geloof in jezelf en bijt op je tanden richting de finish. Niets is zo lekker als finishen na een dag lang hard werken. Beeld jezelf nog maar eens in toen je zo’n mooie finish eerder beleefde.

— GA NIET jezelf met anderen vergelijken. Tuurlijk ken jij iemand die sneller is dan jij bent. Of meer traint. Of meer ervaring heeft. Boeiend! Als jij jezelf gaat vergelijken met een ander dan cijfer jij jezelf weg. Beetje jammer, toch? Het gaat om JOU, JOUW doelen en JOUW finish.

http://4.bp.blogspot.com/-nmb1y75-Hhc/UIrKi9EcPwI/AAAAAAAADHs/gXprgl1H59c/s1600/tired%2Brunner.jpg